Obrázek týdne: umělecká vizualizace dvou-qubitové operace. Kredit: NINS

Vědci z National Institutes of Natural Sciences zatím nejrychlejší dvou-qubitovou bránu. A co je zajímavý, nejedná se o ani fotonické ani supravodivé qubity, ale qubity z neutrálních atomů. V tomto případě zchladili a uvěznili dva neutrální (Rydbergovské) atomy a s nimi manipulovali s pikosekundovým laserem. To vedlo ve výsledku ke dvou-qubitové operaci za pouhých 6.5 nanosekund. Konkrétně aplikovali controlled-Z (CZ) bránu. Pokud kvantové operace jsou rychlé, tím spíše jich můžeme provést dříve, než dojde k dekoherenci.

Kvantové algoritmy a software

Objevil se nový preprint přinášející nový protokol pro kvantové peníze nebo kvantové krypto chcete-li. Takový protokol pak lze aplikovat na kvantové informační síti a má poměrně silné bezpečnostní prvky. Bez zajímavosti není, že jedním ze spoluautorů je i Peter W. Shor.

Kvantový byznys, investice a granty

Tak už je to konečné, D-Wave vstupuje na burzu NYSE formou SPAC (spojení se se společností, která už na burze je jako prázdná schránka právě pro tyto účely) a bude mít zkratku QBTS. Samotné obchodování s akciemi začalo 8. srpna. Zároveň si D-Wave vstupem na burzu zajistilo dalších 150 milionů USD v dlouhodobém financování.

V USA schválili svůj Chips Act na větší podporu a nezávislost USA v oblasti výroby čipů. Součástí tohoto velkého balíku jsou i kvantové technologie. V té by se tento zákon měl zaměřit na zrychlení výzkumu využití kvantových technologií, podpořit vytvoření větší a diverzifikovanější kvantové pracovní síly a vytvoření kritické infrastruktury pro špičkové výzkum a vývoj.

Jižní Korea je pátým místem na světě, kde IBM postaví centrum pro kvantové počítače na Yonsei University in Seoul. Centrum se bude nazývat Yonsei-IBM Quantum Computing Center a mělo by hostit kvantový počítač 127-Qubit (Eagle Processor) IBM Quantum System One.

Q-Ctrl otevírá novou divizi zaměřenou na kvantové senzory. Tým už má 15 lidí a zaměřuje se hlavně na optimalizace kvantově-softwarové části kvantových senzorů. Pracují hlavně v oblasti inerciální navigace a kvantových magnetometrů. Obecně, kvantové senzory jsou technologie, která dorazí na trh nejdříve (v porovnání s kvantovými sítěmi nebo počítači) a tím pádem to bude jako první generovat nějaký rozumný příjem.