Obrázek týdne: ilustrace, jak běží kvantový algoritmus na naturálních iontech. Atomy spolu interagují, když jsou blízko sebe. Řízeného přiblížení se dosahuj pomocí tzv. optických pinzet. Kredit: Nature

Rydbergovy polaritony jsou bosonové kvazičástice, které by se mohly stát základem kvantových obvodů pro kvantové simulátory. Díky tenkému plátku kupritu, tedy oxidu měďnatého, se podařilo vytvořit Rydbergovy polaritony stokrát větší než doposud. Dalším krokem budou kvantové obvody. Pokračování zde.

Hra od Google: postavte si vlastní kvantový počítač. A při tom se hodně naučte.

IonQ rozšířilo svou spolupráci s automobilkou Hyundai. Ta se bude soustředit, podobně jako konkurenční projekty, na vývoj efektivnějších baterií pro elektrická auta. Dalším směrem je studium kvantového AI a případného využití poznatků pro autonomní vozidla.

Další pokrok učinili i ve společnosti PASQAL, která pracuje na kvantových simulátorech na bázi neutrálních atomů (které jsou v tzv. Rydbergovském stavu, tedy velmi excitované). Nejnovější počin vede k větší programovatelnosti kvantového simulátoru. To umožní simulovat i jiné typy Hamiltoniánu kromě těch nativních.

Chcete začít kariéru v kvantových počítačích? A co je k tomu potřeba? Tady to shrnuli: zvídavost, základy elektroniky, lineární algebra a základy pravděpodobnosti, trochu fyziky a základy programování. Asi se s tím dá souhlasit. I když na programování kvantových počítačů možná ani tu elektroniku nepotřebuje. Hlavní je zájem a nadšení se naučit něco nového a taky experimentovat. A tady si můžete rovnou přečíst, jaké pozice jsou nejžádanější.

O kvantových procesorech na bázi neutrálních atomů jsem poslední dobou docela psal. Qubity z neutrálních atomů se zatím jen rozjíždějí. Potenciál mají zajímavý, například snadnější škálovatelnost, identické qubity a hlavně dlouhá doba koherence. Dosud jsme vídali jen články o budování takových qubitů a často jen simulátorů a ne programovatelných procesorů. Nyní výzkumníci z ColdQuanta, Riverlane a University of Wisconsin-Madison přišli s první prací, kde na 6 qubitovém procesoru zvaném AQuA spustili i různé algoritmy. Samozřejmě to není nic, co by překonalo klasické počítače, ale je to důležitý milník pro tento typ qubitů. ColdQuanta připravuje svůj procesor na stejné bázi s rovnou 100 qubity, který by skrze cloud měl být dostupný snad ještě letos.

Kvantové algoritmy a software

Kvantově softwarová společnost ze Španělska aQuantum zpřístupnila svůj software QuantumPath skrze AWS. QuantumPath je software, který pomáhá řídit celý cyklus kvantového software od jeho vývoje, integrace s klasickými rozhraní až po jeho implementaci v cloudu.

A v Číně dosáhli dalšího milníku. A to přímé kvantové komunikace (QSDC) na vzdálenost 102 km. Dosud rekord byl na 18 km. Pro zajímavost, přenosová rychlost byla 0.54 bitů za sekundu. QSDC pro komunikaci používá kvantové provázání a následně principu kvantové teleportace. To znamená, že si dvě strany pošlou provázané fotony a následně provedou teleportaci qubitů odpovídajících dané komunikaci.

Izraelský startup Classiq teď docela jede. Bez problémů sbírá investice, hodně se o něm mluví i jejich CEO je hodně slyšet. Ale v čem je jejich systém tak zajímavý? Do detailů se na to podívali na The Quantum Leap.

Kvantové sítě a kryptografie

Na WSJ vyšel článek s rozhovorem s bývalým zaměstnancem společnosti Arqit, který kritizoval reálnou úroveň připravenosti a účinnosti systému QuantumCloud. A těch problémů je tu více, například nadhodnocování budoucích příjmů apod. Více na WSJ.

V USA připravují nový zákon Quantum Computing Cybersecurity Preparedness Act, jenž by dal rozpočet a pravomoci některým organizacím jako NIST, aby připravili cesty, jak nasadit PQC.

Byznys, investice, granty

Švýcarský startup Synergy Quantum oznámil dokončení investičního kola pre-series A. Synergy pracuje v PQC (kvantově odolného šifování) oblasti.

Další spolupráce tu je mezi Microsoft a AkzoNobel jejíž cílem je se podívat, jak můžou mimo jiné i kvantové počítače pomoci v oblasti kvantových simulací pro udržitelnější barvy a nátěry.

A další zemí, která to rozjíždí je Taiwan, který v následujících 5 letech bude investovat více než 288 milionů USD do kvantových technologií. Momentálně na Taiwanu vybrali 17 týmů, které se budou zabývat různými aspekty kolem kvantových počítačů.